Úvod » Blog » Zdravie » Bolesť krížov – prinášame ti 8 tipov, ktoré ti s ňou pomôžu

Bolesť krížov – prinášame ti 8 tipov, ktoré ti s ňou pomôžu

Paťka Janáčková
Image by Freepik

Bolesť krížov je jedna z najčastejšie popisovaných bolestí v populácii a stretol sa s ňou, pravdepodobne, už každý z nás. A že teda dokáže narobiť problémy.

V dnešnom článku si preto posvietime na dôvody a príčiny, ktoré k tomuto typu bolesti môžu viesť a ako ich najlepšie riešiť. Taktiež v ňom nájdeš odkazy na videá skvelého fyzioterapeuta a trénera – Martina Schneidera, prostredníctvom ktorých bližšie porozumieš svojmu problému.

Bolesť krížov a jej príčiny – tak preto to bolí!

Pre to, aby sme mohli riešiť bolesť a predchádzať jej, je nutné najskôr poznať jej príčiny. A že ich je mnoho:

  • Oslabené svaly chrbta, zvýšené svalové napätie – hovorí sa, že čo je slabé, to začne skôr či neskôr bolieť. Oslabené svaly chrbtice sú najčastejšou príčinou jej bolestí. Rovnako aj nesprávne držanie tela či dlhodobý pobyt v jednej polohe môžu viesť k bolestivosti.
  • Degeneratívne ochorenia chrbtice – medzi degeneratívne ochorenia radíme napr. osteoartrózu či degeneráciu medzistavcových platničiek.
  • Radikulopatia – alebo po slovensky stlačenie nervu v oblasti krížov môže byť tiež ďalšou z príčin jej bolesti.
  • Anatomické anomálie, sakroilikálny kĺbny syndróm – zlé vyváženie tela, skolióza, rýchly rast v puberte, nosenie ťažkých tašiek na jednom ramene, štrukturálne problémy, anatómia tela. Toto všetko a mnoho ďalšieho podozrievame z bolestí krížnej chrbtice.
  • Zranenia, úrazy, pády

Ak ťa trápia problémy s vyskočenou platničkou, odkazujeme ťa na krátke Martinove video, v ktorom tento problém pekne zhrnul, stačí kliknúť sem. 

bolesť krížov, Bolesť krížov – prinášame ti 8 tipov, ktoré ti s ňou pomôžu

https://www.freepik.com/free-photo/this-bed-is-comfortable-as-i-thought_12468439.htm#query=back%20pain&position=5&from_view=search&track=ais&uuid=200b582e-ac7d-4763-bad9-380f686daeb3

Bolesť krížov – prinášame ti 8 tipov, ako s ňou pracovať

1. Terapia teplom a chladom

Tepelná terapia je jedným z možných spôsobov, ako zmierniť nie príliš vážne, akútne bolesti krížnej chrbtice.

  • Teplota napomáha uvoľniť svaly a zmierňuje napätie. Zvoliť môžeš teplé obklady či termofory, teplý kúpeľ v horúcej vani alebo gély, krémy či náplaste s hrejivým efektom.

Na čo je dobré pri tepelnej terapii myslieť?

  • Vyhýbaj sa nadmernému teplu – zabrániš tak riziku popálenia,
  • nedávaj si krémy ani náplaste na noc – môže dôjsť k prehriatiu alebo budeniu zo spánku,
  • neboj sa vyhľadať odborníka – ak trpíš závažnou, dlhodobou bolesťou a nepoznáš príčinu, určite sa nelieč sa sama,
  • tepelná terapia sa neodporúča, ak je príčinou bolestí zápal – v tomto prípade je vhodnejšie siahnuť, naopak, po chlade.
  • Chlad znižuje opuch, napomáha znecitlivieť nervy a mierni tak bolesť. Tiež však existujú výnimky, kedy chlad viac škodí ako pomáha. Poďme sa na ne pozrieť:
  • alergia na chlad,
  • Raynaudov syndróm,
  • poruchy citlivosti,
  • príliš závažné, silné a chronické bolesti.
bolesť krížov, Bolesť krížov – prinášame ti 8 tipov, ktoré ti s ňou pomôžu

https://www.freepik.com/free-photo/young-woman-enjoying-bath-alone_12302885.htm#query=bath&position=14&from_view=search&track=sph&uuid=3bc365d6-b6d6-4e82-991f-07775718c421

2. Posilnenie svalstva – najdôležitejší je silový tréning

Silový tréning by mal robiť každý. Mladí, starí, ženy, muži. Okrem nespočetného množstva výhod, ktoré sme popísali v článkoch tu alebo tumôže pomôcť aj pri bolestiach chrbtice či krížov. Ako sme totiž spomenuli vyššie, ochabnuté a slabé svalstvo je častou príčinou rôznorodých bolestí.

Ak nevieš ako na to, vyhľadaj si kvalitného trénera. Určite sa však nezameriavaj len čisto na chrbticu, uvidíš, že posilnenie svalov celého tela bude mať omnoho lepší a komplexnejší efekt.

3. Nesteroidné protizápalové lieky (NSAID) – kedy sa nevyhýbať liekom?

Napriek tomu, že lieky by mali byť jedna z posledných volieb riešenia bolestí, niekedy bez nich nezaobídeme. Zníženie vnímania bolesti a minimalizácia zápalu výrazne ovplyvní kvalitu života. V oblasti liekov sa ale vždy obráť na lekára alebo farmaceuta, ktorí ti najlepšie pomôžu. Na trhu je mnoho voľnopredajných prípravkov na znižovanie bolesti, no majú aj mnoho rizík.

Vedela si? NSAID (napr. Ibalgin alebo Flector) by si mala bez dohľadu lekára užívať maximálne 5 dní.

Nie vždy sú voľnopredajné prípravky bezpečnejšie, ako lieky na recept. Určite sa tiež nebráň lekármi indikovaným opioidom či kortikosteroidom – dokážu naozaj skvele a pomerne rýchlo pomôcť, a pri správne nastavenej terapii sú často bezpečnejšie, ako dlhodobé nadužívanie NSAID.

bolesť krížov, Bolesť krížov – prinášame ti 8 tipov, ktoré ti s ňou pomôžu

https://www.freepik.com/free-photo/top-view-variety-medicine-tablets_7946235.htm#query=drugs&position=3&from_view=search&track=sph&uuid=cd9b9c1e-d216-4e9c-83e6-0a66f395ef56

4. Masáž – skvelá pomôcka, no nie vždy vhodné riešenie problému

Masáže a tlaková terapia sú ďalším prostriedkom, ktoré môžu bolesť krížov mierniť. Môžu pomôcť, no často ide o uvoľnenie svalstva, zlepšenie cirkulácie krvi v postihnutých oblastiach a krátkodobé zníženie bolestivosti, avšak problém zväčša naozaj neriešia.

  • Sem prikladáme ďalšie video od Martina, ktoré ti masáže a manuálnu terapiu priblížia o niečo lepšie.

Ak chceš vyskúšať túto možnosť, voľ masérov a terapeutov s odborným vzdelaním a príslušnými skúsenosťami (jeden víkendový kurz z nikoho profi maséra neurobí, však). Vždy s nimi komunikuj svoje pocity, intenzitu bolesti a reakciu tvojho tela na akýkoľvek druh tlakovej terapie.

5. Dobrý spánok vyžaduje dobrý matrac

A dobrý matrac môže výrazne pomôcť tvojim problémom s bolesťami chrbta. Pokiaľ spávaš dlhodobo na gauči alebo príliš mäkkom matraci, nie je sa čo čudovať, že ťa všetko bolí. 

Bolesť môže taktiež zhoršovať aj samotný nedostatok spánku. Dopraj si minimálne 7+ hodín v posteli, dbaj na dobrý spánkový režim, večery netráv na internete a zaspávaj/vstávaj vždy v rovnakú dennú dobu.

bolesť krížov, Bolesť krížov – prinášame ti 8 tipov, ktoré ti s ňou pomôžu

https://www.freepik.com/free-photo/my-bed-is-my-best-friend_12468437.htm#query=sleep&position=2&from_view=search&track=sph&uuid=838e7418-d3e8-4b6f-b0c9-6f7073ce5353

6. Lekári a fyzioterapeut – nepočúvaj internety, vždy vyhľadaj odborníkov

Táto veta by mala byť dvakrát podčiarknutá a s troma výkričníkmi na konci. A platí pre akýkoľvek fyzický, či psychický problém, ktorý riešiš. To že si tu a čítaš tento článok pravdepodobne svedčí o tom, že hľadáš pomoc a riešenie problému.

Netreba však zabúdať, že na internete nájdeš obrovské (OBROVSKÉ) množstvo nepravdivých informácií a nevyžiadaných rád, ktoré môžu často viac uškodiť ako pomôcť.

  • Dbaj na kritické myslenie,
  • vždy si overuj zdroje informácií,
  • no hlavne – závažné a chronické problémy konzultuj s odborníkmi v danej oblasti!

7. Individualizácia terapie – nezabúdaj, že každý sme iný

Dôležité je si uvedomiť, že to, čo funguje u tvojej kamarátky, nemusí byť ideálnym riešením pre teba. Ako sme si spomenuli vyššie, príčin je mnoho a podľa nich je potrebné voliť aj to, ako bolesť krížov riešiť.

8. Chirurgia – keď sa poslednou možnosťou stane operácia

Chirurgická liečba bolesti v oblasti krížov je krok, ktorý zvažujeme až po tom, ako vyskúšame akékoľvek iné metódy liečby a dlhodobo nezaberajú. Volí sa však len v prípadoch, kedy máme presne identifikovanú príčinu bolesti, ktorá môže byť odstránená chirurgicky.

Existuje niekoľko postupov, ktoré môžu byť využité:

  • diskektómia – pri problémoch s platničkami, kedy sa odtráni časť alebo dokonca celá platnička,
  • laminektómia – pre zmiernenie tlaku na miechu,
  • spinal fusion – často indikovaná pri degeneratívnych ochoreniach chrbtice; slúži na stabilizáciu chrbta odstránením pohyblivosti medzi dvoma stavcami,
  • korekcia skoliózy.
bolesť krížov, Bolesť krížov – prinášame ti 8 tipov, ktoré ti s ňou pomôžu

https://www.freepik.com/free-photo/doctor-nurses-special-equipment_14602797.htm#query=surgeon&from_query=chirurg&position=20&from_view=search&track=sph&uuid=cd9be8ec-aeba-4509-aaf7-40bf4df1e79a

Dôležité je si uvedomiť, že chirurgia by mala byť naozaj posledná možnosť, nie vždy je potrebná a často sa spája s mnohými rizikami či dlhým obdobím rekonvalescencie.

Najskôr sa zameraj na:

Pamätaj, benefit by mal vždy prevažovať nad rizikami. V akejkoľvek oblasti života.

Komentáre

Mohlo by ťa tiež zaujímať