10 zdraviu prospešných účinkov, ktoré majú makadamiové orechy

1.Obsahujú mnoho výživných látok

Makadamiové orechy obsahujú veľké množstvo zdravých tukov, minerálov a vitamínov. Jedna porcia (cca 28 gramov – väčšia hrsť) obsahuje:

  • Kalórií 204
  • Tukov: 23 grams
  • Bielkovín: 2 grams
  • Sacharidov: 4 grams
  • Cukrov 1 gram
  • Vlákniny: 3 grams
  • Mangánu: 58% ODD
  • Tiamínu: 22% ODD
  • Medi: 11%ODD
  • Magnézia: 9% ODD
  • Železa: 6%ODD
  • Vitamínu B6: 5% OD

Makadamiové orechy sú bohatým zdrojom mononenasýtených mastných kyselín, ktoré sú spájané s pevným srdcovo-cievnym zdravím a znižovaním celkového aj LDL (“zlého”) cholesterolu.

Okrem toho obsahujú nízke množstvo sacharidov aj cukru a majú stredný obsah vlákniny. Táto kombinácia z nich robí potravinu, u ktorej je nepravdepodobné, že by prudko zvýšila hladinu cukru v krvi – to ocenia najmä ľudia s diabetom.

Makadamiové orechy sú bohatým zdrojom zdravých mononenasýených tukov, vitamínov, minerálov a vlákniny. Obsahujú málo sacharidov a cukrov.

2. Makadamiové orechy sú bohaté na antioxidanty

Tak ako väčšina orechov, aj makadamiové oriešky sú skvelým zdrojom antioxidantov.

Antioxidanty neutralizujú voľné radikály, čo sú nestabilné molekuly, ktoré môžu spôsobiť poškodenie buniek a zvýšiť riziko vzniku ochorení, ako je napríklad diabetes, Alzheimerova choroba či ochorenia srdca.

Makadamiové orechy navyše obsahujú jedny s najvyšších hodnôt flavonoidov spomedzi všetkých orechov. Flavonoidy sú známe vďaka svojim účinkom proti zápalu a nárastu LDL cholesterolu.

V neposlednom rade sú makadamiové orechy bohatým zdrojom tokotrienolov, kam radíme aj vitaín E, ktorý má takisto antioxidačné účinky a pomáha znížil hladinu cholesterolu. Tieto súčasti môžu dokonca chrániť proti rakovine či ochoreniam mozgu.

Makadamiové orechy obsahujú veľké množstvo flavonoidov a tokotrienolov – antioxidantov, ktoré pomáhajú chrániť telo pred oxidačným stresom a mnohými ochoreniami.

Makadamiové orechy môžu znížiť riziko vzniku ochorení srdca. Mnohé štúdie naznačujú, že konzumácia 8 – 42 gramov makadamiových orieškov denne môže znížiť celkový aj LDL cholesterol až o 10 %.

Zaujímavé je, že v pomerne malom výskume s ľudmi s vysokým cholesterolom znížil jedálniček bohatý na makadamiové orechy tieto hodnoty na požadovaný stav podľa American Heart Association (AHA).

Konzumácia 42 – 84 gramov makadamiových orechov denne môže významne znížiť zápalové markery, ako sú napríklad leukotrién B4. Zápal je takisto rizikovým faktorom vzniku srdcovo-cievnych ochorení.

Výskumníci veria, že makadamiové orechy vďačia za svoje zdravotné benefity najmä vysokému obsahu mononenasýtených tukov. Tento druh mastných kyselín je dnes už preukázateľne spájaný s lepším srdcovo-cievnych zdravím, nižším rizikom cievnej mozgovej príhody a infarktu.

Makadamiové orechy sú bohaté na mononenasýtené mastné kyseliny. Konzumácia malého množstva makadamiových orechov denne môže znížiť rizikové faktory rozvinutia srdcovo-cievnych ochorení, ako je napríklad vysoký cholesterol či chronický zápal.

4. Madakamiové orechy môžu znížiť riziko vzniku metabolického syndrómu

Metabolický syndróm je súhrnný názov pre viceré rizikové faktory, ako je napríklad vysoký krvný tlak alebo vysoký cholesterol, ktoré zvyšujú riziko vzniku cievnej mozgovej príhody, srdcovo-cievnych ochorení či cukrovky 2. typu.

Výskum ukazuje, že makadamiové orechy môžu skutočne chrániť pred vznikom metabolického syndrómu aj diabetu. Jedna nedávna review spája jedálniček bohatý na orechy s nižšími hladinami krvného cukru nalačno.

Ľudia zahrnutí v tomto výskume jedli 28 – 84 gramov orechov denne. Po nejakej dobe zaznamenali významné zvýšenie hladiny hemoglobínu A1c – ukazovateľ dlhodobej kontroly glykémie.

Diéta bohatá na mononenasýtené mastné kyseliny (ktoré tvoria približne 80 % obsahu tukov v makadamiových orechoch) – znižujú rizikové faktory metabolického syndrómu – a to obzvlášť u ľudí s cukrovkou.

Konzumácia orechov je aj u ľudí s metabolickým syndrómom alebo cukrovkou vo všeobecnosti spájaná s nižšou hladinou cukru v krvi a nižšou hmotnosťou.

Pravidelná konzumácia orechov môže znížiť riziko rozvinutia metabolického syndrómu a pomôcť lepšej kontrole hladiny cukru v krvi.

5. Makadamiové orechy môžu podporiť chudnutie

Aj napriek tomu, že makadamiové oriešky sú bohaté na kalórie, ti môžu pomôcť schudnúť.

Čiastočne to môžeme vysvetliť obsahom bielkovín a vlákniny – dvoch zložiek stravy, ktoré sú známe svojím potenciálom znížiť hlad a navodiť pocit sýtosti.

Výskumy ďalej ukazujú, že pri konzumácii celých orechov nie je naše telo schopné využiť všetky kalórie ukryté v tukoch, takže by mohli obsahovať menej využiteľných kalórií, než sa pôvodne myslelo. Toto však neplatí v prípade spracovaných orechov napríklad na orechové maslo.

V jednom výskume jedlo 71 mladých Japoniek denne chlieb s 10 gramami makadamiových orechov, kokosu alebo masla. Ženy z makadamiovej skupiny schudli takmer pol kila (0,4 kg), zatiaľ čo ženy z ostatných skupín aj po skončení experimentu vážili rovnako.

makadamiové orechy, Makadamiové orechy: 10 zdraviu prospešných účinkov týchto netradičných orieškov

miska s orechmi orechy kešu vlačské mandle

Makadamiové orechy sú obzvlášť bohaté na omega-7 mastnú kyselinu: palmioolejovú kyselinu, ktorá pomáha chrániť pred neželaným nárastom hmotnosti.

V jednom 12-týždňovom výskume, kde boli obézne myši kŕmené vysoko tukovou diétou s vysokým obsahom makadamiového oleja, mali po skončení výskumu oveľa menšie tukové bunky než myši, ktoré makadamiový olej nedostávali. Je však isté, že ľudia nie sú myši a preto nevieme, či rovnaké benefity môžeme predpokladať aj u ľudí.

Makadamiové orechy znižujú pocit hladu a podporujú sýtosť, čo môže byť obzvlášť užitočné počas chudnutia. Vďaka bunkovej stene a jej ochrany voči ľudským tráviacim enzýmom môžu obsahovať menej využiteľných kalórií, než sa pôvodne predpokladalo.

Makadamiové orechy obsahujú vlákninu, ktorá je známe svojím prínosom pre trávenie a zdravie čriev. Tak ako u väčšiny orechov, aj u makadamiových oreiškov tvorí väčšinu podielu vlákniny rozpustná vláknina. Tento druh vlákniny sa v črevách správa ako prebiotikum, čo znamená, že sa ním živia prospešné črevné baktérie.

Na oplátku nám tieto črevné baktérie produkujú mastné kyseliny s krátkym reťazcom (SCFA), ako napríklad acetát, butyrát alebo propionát, ktoré znižujú zápal a bojujú proti ochoreniam, ako napríklad syndróm dráždivého čreva, Crohnova choroba či ulcerózna kolitída.

Niektoré výskumy dokonca naznačujú, že SCFA môžu znížiť riziko vzniku cukrovky či obezity.

Rozpustná vlákniny v makadamiových orechoch podporuje trávenie a slúži ako potrava pre črevné baktérie.

7.-9. Makadamiové orechy podporia zdravie mozgu aj dlhovekosť

Vznikajúce nové výskumy naznačujú, že makadamiové orechy môžu poskytovať aj niektoré ďalšie benefity, napríklad:

  • Protirakovinový účinok. Makadamiové oriešky obsahujú flavonoidy a tokotrienoly. Niektoré novšie výskumy  in vitro naznačujú, že tieto látky môžu pomôcť zabíjať rakovinové bunky. V tejto oblasti je však potrebný ešte ďalší výskum.
  • Podpora zdravia mozgu. In vitro štúdie a výskumy na zvieratách ukazujú, že tokotrienoly môžu zohrávať dôležitú úlohu pri ochrane mozgových buniek v prípade Alzheimerovej či Parkinsonovej choroby. Stále sú však potrebné ďalšie výskumy na ľuďoch.
  • Podpora dlhovekosti. Pravidelná konzumácia orechov, zahŕňajúc aj makadamiové orechy, môže pomôcť znížiť riziko predčasného úmrtia približne o tretinu.

Všetky tri body sú zatiaľ v teoretickej rovine a nemôžeme ich považovať za preukázané. Budúcnosť snáď prinesie ďalšie výskumy, ktoré nám pomôžu do tejto oblasti vniesť viac svetla.

Pravidelná konzumácia makadamiových orechov môže znížiť riziko predčasného úmrtia, chrániť proti rakovine a ochoreniam mozgu. Aby sme vedeli vysloviť jednoznačný záver, je potrebné urobiť ešte ďalšie výskumy.

10. Je jednoduché zaradiť ich od jedálnička

Makadamiové orechy nájdeš vo väčšine supermarketov alebo si ich môžeš objednať online či kúpiť v obchode so zdravou výživou. Sú všestranne využiteľné a jednoducho ich zaradíš do jedálnička.

Naturálne makadamiové orechy sú najzdravšou voľbou. Nasucho pražené oriešky sú dobrou alternatívou, no snaž sa vyvarovať praženým orieškom na oleji, ktoré obsahujú zbytočne pridaný tuk.

Makadamiové orechy môžeš využiť ako samostatný snack. Môžeš ich tiež zomlieť a posypať nimi polievku či hlavné jedlo, prípadne nimi nahradiť krutóny v obľúbenom šaláte. Výborne chutia aj skaramelizované ako súčasť dezertov a koláčov.

Ďalšou alternatívou je maslo z makadamiových orechov. Využiješ ho podobne ako arašidové maslo: dá sa natrie na chlieb, krekry, ovocie či pridať do ovsených vločiek alebo jogurtu.

Makadamiové oriešky skladuj pri izbovej teplote 1 – 4 mesiace vo vzduchotesnom obale. Ak ich vložíš do chladničky, ostanú čerstvé aj viac ako rok.

Makadamiové orechy sú všestranne využiteľné a môžeš ich jednoducho pridať do jedálnička. Môžeš ich jesť vcelku, pomleté, rozmixované na pastu či vo forme orechového masla. Sú skvelým osviežením hlavného jedla, snackov aj dezertov.

Čo si z toho vziať?

Makadamiové orechy sú bohaté na vitamíny, minerály, vlákninu, antioxidanty a zdravé tuky. Ich potenciálne benefity zahŕňajú chudnutie, zlepšenie trávenia a ochrana pred diabetom či metabolickým syndrómom a srdcovými ochoreniami.

Zdroj:

https://www.healthline.com/nutrition/macadamia-nuts