Úvod » Blog » Zdravie » Sorbitol tak ako ho nepoznáš: náhrada cukru aj bezpečné preháňadlo

Sorbitol tak ako ho nepoznáš: náhrada cukru aj bezpečné preháňadlo

Damián Zverec
sorbitol zdravý cukor

Trh je plný náhrad cukru, ktoré sľubujú zdravšie sladenie a príjemnú sladkú chuť bez zbytočných kalórií. Po aspartame sa pozrieme bližšie aj na sorbitol, ktorý nájdeš aj v bežne dostupných potravinách.

Čo je to sorbitol?

Sorbitol, inak nazývaný aj D-sorbitol, 50-70-4, E420 alebo D-glucitol, je typom sacharidu. Spadá do kategórie sacharidov, ktoré vo svojej molekule obsahujú alkohol, a teda do tzv. polyolov, ktoré sa niekedy nazývajú aj ako alkoholové cukry.

Táto vo vode rozpustná molekula sa prirodzene nachádza v ovocí, a to napr. v jablkách, marhuliach, datliach, bobuliach, broskyniach, slivkách a figách.

Sorbitol je tiež možné komerčne pripravovať z kukuričného sirupu, a následne používať v balených jedlách, nápojoch a liekoch.

Bežne sa sorbitol používa na uchovávanie sviežosti, sladenie, dodávanie textúry a potencionálne aj na podporu zdravia ústnej dutiny.

Aké výhody má sorbitol?

Sorbitol sa často používa ako sladidlo do potravín pre diabetikov. Dôvodom je fakt, že jeho konzumácia má veľmi malý vplyv na hladinu cukru v krvi v porovnaní s potravinami dochucovanými tradičnými sladidlami, ako je napr. kryštálový cukor.

Na rozdiel od klasického bieleho cukru, alkoholové cukry, ako sorbitol alebo erythritol, nevedú k tvorbe zubného kazu. Práve to je jeden z dôvodov, prečo sa často používajú ako sladidlá do žuvačiek bez cukru a tekutých liekov.

Sorbitol nie je v tenkom čreve strávený úplne. Nestrávená zložka putuje ďalej do hrubého čreva, kde dochádza k jeho fermentácii (rozkladu baktériami), vďaka čomu telo absorbuje menej kalórií.

Ako môžeš sorbitol využiť?

Využitie sorbitolu je veľmi rozsiahle. Alkoholové cukry (medzi ktoré sorbitol patrí) sa často používajú v potravinách a nápojoch ako náhrada tradičného cukru, vďaka čomu sa znižuje obsah kalórií. Sorbitol obsahuje približne dve tretiny kalórií kryštáloveho cukru a poskytuje asi 60 % jeho sladkosti.

Úrad pre kontrolu potravín a liečiv (FDA) na základe štúdií vyhlásil, že alkoholové cukry, ako je sorbitol, môžu byť pre zdravie ústnej dutiny dokonca aj prospešné.

Sorbitol sa používa aj ako preháňadlo pri problémoch so zápchou. Má hyperosmotické účinky, čo znamená, že čerpá vodu z okolitých tkanív do hrubého čreva a podporuje peristaltiku (pohyby) čriev.

Možno ich na tento účel bez lekárskeho predpisu kúpiť vo väčšine obchodov s potravinami a drogériách.

Môže mať sorbitol aj nežiaduce účinky?

Konzumácia sorbitolu alebo iných alkoholových cukrov môže viesť u niektorých ľudí k nadúvaniu a hnačke, najmä vtedy, ak títo ľudia nie sú na túto látku zvyknutí. Pre niektorých ľudí to môže byť nepríjemný účinok, avšak pre tých, ktorí sorbitol užívajú na podporu činnosti čriev, prináša táto vlastnosť nimi požadovaný efekt.

Iné vedľajšie účinky sorbitolu nie sú našťastie obvyklé. Užívatelia sa najčastejšie sťažujú na hnačky, ktoré však môžu byť zriedkavo sprevádzané kŕčami v bruchu a nevoľnosťou.

Aj keď niektoré preháňadlá môžu byť návykové a nemali by sa používať dlhšiu dobu, sorbitol sa považuje za menej rizikové nestimulačné preháňadlo. Vzhľadom na to, že účinkuje tak, že nasáva tekutinu do čriev, čím podporuje ich činnosť, mal by sa používať iba podľa určených pokynov.

Napriek svojim potenciálnym vedľajším účinkom bol sorbitol preštudovaný a uznaný ako bezpečný pre konzumáciu mnohými svetovými zdravotníckymi úradmi, vrátane FDA, Spoločného odborného výboru FAO / WHO pre prídavné látky v potravinách (JECFA) a Európskej únie.

Dávkovanie a spôsob užívania

Sorbitol slúžiaci ako preháňadlo, dá sa zakúpiť v podobe rektálneho klystíru alebo ako tekutý roztok na perorálne podanie. Môžeš ho užívať perorálne a zapiť ho pohárom vody alebo ho môžeš zamiešať do ochutených nápojov či jedla.

Odporúčané dávkovanie sa líši. Niektoré štúdie naznačujú, že nežiaduce vedľajšie účinky sú viac obvyklé v prípade, ak denne konzumuješ 10 a viac gramov sorbitolu. Jedna štúdia navyše zistila, že nedokonalé trávenie v tenkom čreve bolo pravdepodobnejšie pri 10 gramových dávkach – dokonca aj u zdravých jedincov.

FDA vyžaduje, aby potraviny, ktorých konzumáciou by ste mohli skonzumovať 50 gramov sorbitolu denne, obsahovali na štítkoch varovanie: „Nadmerná konzumácia môže mať laxatívne účinky“.

Dôvodom je, že nadmerné užívanie sorbitolu môže spôsobiť vážne vedľajšie účinky v tráviacom procese a nerovnováhu elektrolytov.

Ak máš podozrenie, že si užila príliš veľa sorbitolu a cítiš závažné príznaky, okamžite kontaktuj svojho lekára. Buď pripravená poskytnúť informácie o dávkovaní a tvojich príznakoch vrátane doby ich nástupu.

Najlepšou radou, ktorú ti môžeme dať, je riadiť sa pokynmi uvedenými na obale. Ak máš nejaké otázky týkajúce sa správneho dávkovania a užívania, obráť sa na svojho lekára.

Sorbitol nejedz, ak máš priveľa draslíka

Sorbitol by sa nemal užívať v kombinácii s vápnikom alebo polystyrénsulfonátom sodným, ktoré sa používajú na liečbu vysokých hladín draslíka v krvi. Takéto užívanie môže vyvolať interakciu, ktorá vedie k odumretiu črevného tkaniva.

Ak užívaš sorbitol ako riešenie proti zápche, vyhni sa súčasnému užívaniu iných preháňadiel, pokiaľ ti to tak tvoj lekár neurčil.

Skladovanie a manipulácia

Väčšina produktov obsahujúcich sorbitolu sa môže skladovať pri izbovej teplote (približne pri 25°C). Nemal by byť skladovaný v príliš chladnom alebo horúcom prostredí, pretože by sa tak znížila jeho trvanlivosť.

Existuje však veľa rôznych produktov obsahujúcich sorbitol, takže je pravdepodobné, že sa ich trvanlivosť líši.

Pri správnom skladovaní, vydržia produkty zvyčajne 6–12 mesiacov, čo však závisí od ich spracovania a značky. Po uplynutí doby spotreby produktu ho vhodným spôsobom zlikviduj prostredníctvom spätného odberu liekov alebo inej bezpečnej metódy likvidácie.

sorbitol, Sorbitol tak ako ho nepoznáš: náhrada cukru aj bezpečné preháňadlo

Aj keď je klinický výskum účinkov užívania sorbitolu počas tehotenstva alebo dojčenia limitovaný, alkoholové cukry a polyoly sa všeobecne považujú za bezpečné, avšak je potrebné ich užívať s mierou.

Napriek tomu, rovnako ako pri iných liekoch a doplnkoch, by tehotné a dojčiace ženy mali užívanie sorbitolu prekonzultovať so svojim lekárom.

Kto by sa mal sorbitolu vyhýbať?

Sorbitol sa pri jeho správnom používaní všeobecne považuje za nízko-rizikové laxatívum, hoci určité skupiny by sa mu mali vyhýbať.

Pri užívaní sorbitolu u detí sa odporúča zvýšená opatrnosť. Najlepšie je prekonzultovať konkrétne dávkovanie u detí s ich lekárom.

Ľudia s tráviacimi problémami alebo citlivým trávením by sa sorbitolu mali skôr vyhýbať.

Patria sem aj osoby, ktorým bola pridelená diéta s nízkym obsahom FODMAP,  ktorá vylučuje určité druhy sacharidov. FODMAP je skratka, ktorá predstavuje „fermentovateľné oligosacharidy, disacharidy, monosacharidy a polyoly“, a sorbitol patrí práve medzi polyoly.

Diétu s nízkym obsahom FODMAP bežne držia ľudia so syndrómom dráždivého čreva (IBS). Preto by sa osoby s týmto ochorením mali sorbitolu vyhýbat.

Rovnako ako pri iných liekoch, je najlepšie prekonzultovať vhodné dávkovanie a užívanie sorbitolu s lekárom, najmä u ľudí s chronickými zdravotnými problémami.

Bezpečné alternatívy sorbitolu: ktoré poznáme prírodné preháňadlá?

Ak hľadáš alternatívu k sorbitolu, ktorá by mala laxatívne účinky, môžeš si vybrať z niekoľkých nízko-rizikových variánt.

Najpodobnejšou alternatívou sú iné alkoholové cukry, ako je erytritol alebo xylitol, ktoré sa bežne používajú ako sladidlá v žuvačkách a nápojoch bez cukru.

Medzi ďalšie potraviny, ktoré môžu mať podobné laxatívne účinky, patria:

  • Ľanové a chia semiačka – obsahujú 8–10 gramov vlákniny na 1/4 šálky alebo 3 polievkové lyžice (30 gramov), vďaka čomu podporujú trávenie
  • Kefír – jedná sa o fermentovaný mliečny výrobok bohatý na probiotiká, ktorý môže zvýšiť pravidelnosť stolice, jej rýchlosť prechodu črevom, hydratuje ju a zvyšuje jej objem
  • Ricínový olej – toto takmer zabudnuté prírodné preháňadlo sa získava z ricínových bôbov, ktoré sú plné kyseliny ricinolejovej podporujúcej pohyb v črevách
  • Ovocie a zelenina – ovocie a zelenina s vysokým obsahom vlákniny, ako sú bobule a listová zelenina, môžu zvýšiť produkciu stolice
  • Strukoviny – fazuľa, cícer, šošovica, hrášok a arašidy sú bohaté na vlákninu a kyselinu maslovú, ktoré podporujú pravidelnosť stolice
  • Sušené slivky a jablká – prírodné zdroje sorbitolu. Nie sú však dobrou voľbou pre tých, ktorí držia diétu s nízkym obsahom FODMAP
  • Senna – táto bylina je odvodená z rastliny Senna Alexandrina a nachádza sa v mnohých bežných voľnopredajných preháňadlách
  • Aloe vera – latex z aloe vera sa často používa ako preháňadlo. Je totiž plný antrachinón glykozidu, ktoré čerpajú vodu do čriev, čím stimulujú tráviaci trakt
  • Citrát horečnatý – toto bežne užívané preháňadlo a výživový doplnok podporuje pravidelnosť stolice
  • Káva – tento nápoj je prírodným stimulantom čriev, ktorý u mnohých ľudí spúšťa peristaltiku (pohyb) črevných svalov
  • Psyllium– tento bohatý zdroj rozpustnej vlákniny môže pomôcť zmäkčiť stolicu a uľahčiť jej priechod

Zdroj

Healthline

Komentáre

Mohlo by ťa tiež zaujímať