Úvod » Blog » Zdravie » Zdravé bylinky: ktorých 10 sa oplatí mať v domácej lekárničke?

Zdravé bylinky: ktorých 10 sa oplatí mať v domácej lekárničke?

Damián Zverec
zdravé bylinky

Používanie rôznych byliniek a korenín malo počas celej našej histórie vždy nesmierny význam. Mnohé zdravé bylinky sa dokonca preslávili ich liečivými vlastnosťami, a to ešte skôr, ako ich ľudia začali používať v kulinárstve.

Moderná veda neustále preukazuje, že mnohé z nich majú naozaj pozoruhodné benefity pre naše zdravie.

Zdravé bylinky: poznáš všetkých 10?

Preto sme si pre teba pripravili 10 najzdravších byliniek a korenín z celého sveta, ktoré sú podporené výskumom.

1. Škorica – znižuje hladinu cukru v krvi a má silné antidiabetické účinky

Škorica je veľmi obľúbenou koreninou, ktorú určite používaš pre zvýraznenie chuti v mnohých receptoch.

Obsahuje v sebe zlúčeninu nazývanú cinnamaldehyd, ktorá dodáva škorici liečívé účinky.

Škorica má silné antioxidačné a protizápalové účinky, a taktiež znižuje hladinu cholesterolu a triglyceridov v krvi.

Avšak najvýraznejším účinkom je práve jej schopnosť ovplyvňovať hladinu cukru v krvi.zdravé bylinky, Zdravé bylinky: ktorých 10 sa oplatí mať v domácej lekárničke?

Škorica je schopná znižovať krvný cukor niekoľkými rôznymi mechanizmami, vrátane spomalenia odbúravania cukrov v tráviacom trakte alebo zvýšenia citlivosti na inzulín.

Štúdie preukázali, že škorica dokáže u pacientov s cukrovkou znížiť hladinu cukru v krvi o 10-29% (nalačno),  čo je naozaj významné množstvo.

Účinná denná dávka škorice je priemerne 1 až 6 gramov, čo je rovné 1/2 až 2 čajovým lyžičkám.

Ak ťa škorica zaujíma blžišie, prečítaj si náš kompletný článok o škorici, kde sa okrem inéh dozvieš, prečo sa oplatí používať cejlónsku škoricu a v čom je lepšia, než klasická.

2. Šalvia – zlepšuje mozgové funckie a pamäť

Názov šalvia pochádza z latinského slova  Salvere, ktoré v preklade znamená „zachraňovať“.

V stredoveku mali jej liečiteľské účinky silnú reputáciu. Dokonca sa počas obdobia moru používala aj ako spôsob prevencie.

Súčasné výskumy naznačujú, že šalvia zlepšuje mozgové funkcie a pamäť, a to najmä u ľudí s Alzheimerovou chorobou.

Alzheimerova choroba je sprevádzaná poklesom hladiny acetylcholínu, ktorý slúži ako neurotransmiter v mozgu. Šalvia pri tejto chorobe môže napomáhať vďaka jej schopnosti inhibovať (potláčať) rozklad acetylcholínu.

Počas 4-mesačnej štúdie skúmanej na 42 pacientoch s miernou až stredne závažnou Alzheimerovou chorobou sa ukázalo, že extrakt zo šalvie viedol k významnému zlepšeniu mozgových funkcií.

Iné štúdie tiež preukázali, že šalvia dokáže zlepšiť funkciu pamäti aj u zdravých ľudí, rovnako u starých ako aj u mladých.

3. Mäta pieporná patrí medzi najznámejšie zdravé bylinky – zmierňuje bolesť pri IBS a zoslabuje príznaky nevoľnostizdravé bylinky, Zdravé bylinky: ktorých 10 sa oplatí mať v domácej lekárničke?

Mäta prieporná sa už oddávna používala v liečiteľstve a aromaterapii.

Tak ako aj v prípade iných byliniek, sú za jej zdravotné účinky zodpovedné práve jej olejové zložky.

Mnoho štúdií preukázalo, že olej z mäty priepornej môže zmierniť bolesti pri syndróme dráždivého čreva (IBS)

Pravdepodobne je jej účinok vyvolaný uvoľňovaním hladkých svalov hrubého čreva, čím sa utlmí bolesť vyvolaná pohybom čriev. Pomáha tiež potláčať plynatosť a nafukovanie, ktoré sú veľmi častými príznakmi nesprávnej funkcie tráviaceho traktu.

Niektoré štúdie tiež ukazujú, že mäta pieporná používaná v aromaterapii môže pomôcť v boji proti nevoľnosti.

V štúdii, ktorej sa zúčastnilo viac ako 1100 tehotných žien, vyvolala aromaterapia mätou priepornou významné potlačenie nevoľnosti. Taktiež je preukázané, že dokáže utlmovať nevoľnosť aj po chirurgickom zákroku, či cisárskom reze.

4. Kurkuma – obsahuje kurkumín so značnými protizápalovými účinkami

Kurkuma je korenina, ktoré dodáva kari jeho žltú farbu.

Obsahuje niekoľko zlúčenín s liečivými vlastnosťami, z ktorých najdôležitejšou je práve kurkumín.

Kurkumín je mimoriadne silný antioxidant, ktorý pomáha v boji proti oxidatívnemu stresu a posilňuje antioxidačné enzýmy tela.

To zohráva veľmi dôležitú úlohu, pretože oxidačný stres je jedným z kľúčových mechanizmov starnutia a mnohých chorôb.

Kurkumín je tiež silne protizápalový, až do tej miery, že je ho možné porovnávať aj s protizápalovými liekmi.

Štúdie naznačujú, že kurkumín pomáha zlepšiť mozgové funkcie a pomáha v boji proti Alzheimerovej chorobe. Dokáže znížiť riziko vzniku srdcových chorôb a rakoviny či zmierniť artritídu.

5. Bazalka posvätná – pomáha bojovať proti infekciám a zlepšuje imunituzdravé bylinky, Zdravé bylinky: ktorých 10 sa oplatí mať v domácej lekárničke?

Bazalka posvätná sa v Indii, narozdiel od obyčajnej bazalky alebo thajskej bazalky, považuje za posvätnú bylinu.

Štúdie preukazujú, že bazalka posvätná môže inhibovať rast rady baktérií, kvasiniek a plesní.

Jedna menšia štúdia tiež zistila, že má schopnosť zosilniť funkciu imunitného systému zvýšením určitých imunitných buniek v krvi.

Bazalka posvätná sa tiež spája so znižovaním hladiny cukru v krvi pred jedlom aj po jedle, ako aj s liečením úzkosti a depresie, ktorá s úzkosťou súvisí.

Tieto štúdie však neboli dostatočne rozsiahle na vydanie akýchkoľvek odporúčaní, a preto je potrebný ďalší výskum.

6. Kajenské korenie – obsahuje kapsaicín, ktorý pomáha znižovať chuť do jedla a môže mať antikarcinogénne účinky

Kajenská paprika je druh chilli papričky, ktorý sa používa na prípravu korenistých jedál.

Obsahuje účinnú látku kapsaicín, o ktorej sa v mnohých štúdiách preukázalo, že znižuje chuť do jedla a podporuje spaľovanie tukov.

Práve z tohto dôvodu je bežnou súčasťou mnohých komerčných doplnkov na chudnutie.

Jedna štúdia zistila, že pridaním 1 gramu červenej papriky do jedál u pozorovaných ľudí, ktorí pred tým papriku nekonzumovali, sa znížila chuť do jedla a spaľovanie tukov bolo intenzívnejšie.

U ľudí, ktorí boli zvyknutí jesť korenisté jedlo, však tento postup nemal žiadny účinok. Je preto možné, že voči týmto účinkom si telo môže vybudovať toleranciu.

Niektoré štúdie na zvieratách tiež zistili, že kapsaicín pomáha v boji proti určitým formám rakoviny, vrátane rakoviny pľúc, pečene a prostaty.

Tieto pozorované antikarcinogénne účinky samozrejme nie sú u ľudí ešte ani zďaleka dokázané, takže ich treba brať s nadhľadom.

7. Zázvor – dokáže liečiť nevoľnosť a má protizápalové vlastnostizdravé bylinky, Zdravé bylinky: ktorých 10 sa oplatí mať v domácej lekárničke?

Zázvor je populárnou koreninou, ktorá sa používa v mnohých formách alternatívnej medicíny.

Štúdie neustále preukazujú, že už 1 gram zázvoru denne dokáže úspešne liečiť rôzne druhy nevoľností. Najznámejšia je ranná nevoľnosť, nevoľnosť spôsobená chemoterapiou a nevoľnosť z morskej choroby.

Je tiež pravdepodobné, že zázvor má silné protizápalové vlastnosti a dokáže pomôcť pri zvládaní bolesti.

Jedna štúdia na pacientoch s rizikom rakoviny hrubého čreva zistila, že 2 gramy extraktu zázvoru za deň znížili markery zápalu hrubého čreva rovnakým spôsobom, ako to robí aspirín.

Ďalší výskum objavil, že zmes zázvoru, škorice, mastenca a sezamového oleja zmierňuje bolesti a stuhnutosť u osôb trpiacich osteoartrózou. Táto zmes má podobnú účinnosť ako liečba aspirínom alebo ibuprofénom.

8. Senovka grécka – pozitívne ovplyvňuje reguláciu cukru v krvi

Senovka grécka sa bežne používala v Ajurvéde, najmä na zvýšenie libida a mužskosti.

Aj keď jej účinky na hladiny testosterónu nie sú úplne objasnené, predopkladá sa, že senovka grécka má priaznivý vplyv aj na hladinu cukru v krvi.

Obsahuje rastlinný proteín 4-hydroxyizoleucín, ktorý napomáha zlepšeniu funkcie hormonálneho inzulínu.

Mnohé štúdie na ľuďoch ukázali, že už1 gram extraktu senovky gréckej dokáže znížiť hladinu cukru v krvi, najmä u diabetikov.

9. Rozmarín – pomáha predchádzať alergiám a upchatiu nosa

Účinná látku, ktorá sa nachádza v rozmaríne, sa v praxi nazýva kyselina rozmarínová.

Dokázalo sa, že táto látka potlačuje alergické reakcie a predchádza upchatiu nosa.

Štúdia, ktorej sa zúčastnilo 29 jednotlivcov, preukázala, že 50 mg aj 200 mg dávky kyseliny rozmarínovej dokážu potlačiť príznaky alergie.

Spolu s uvoľnením nosa sa znížil aj počet imunitných buniek v nazálnom hliene.

10. Cesnak – pomáha v boji proti bežným chorobám a podporuje zdravie srdca

Cesnak sa používal už od pradávna, a to najmä pre svoje liečivé vlastnosti

V dnešnej dobe vieme, že väčšina týchto účinkov na zdravie je spôsobená práve zlúčeninou nazývanou allicín. Ten je taktiež zodpovedný za výraznú arómu cesnaku.

Konzumácia cesnaku je známa najmä tým, že pomáha v boji s bežnými chorobami, vrátane prechladnutia.

Ak často trpíš prechladnutím, pridanie cesnaku do tvojej stravy ti účinne pomôže tento problém vyriešiť.

Existujú tiež presvedčivé dôkazy o tom, že cesnak priaznivo pôsobí na zdravie srdca.

Zdá sa, že u ľudí s vysokým obsahom cholesterolu, dokáže pridanie cesnaku do stravy znížiť  celkový cholesterol a/alebo zlý LDL cholesterol približne o 10 – 15%.

Štúdie na ľuďoch tiež preukázali, že užívanie cesnaku vyvoláva u ľudí s vysokým krvným tlakom jeho značné zníženie.

V jednej štúdii sa dokonca konzumácia cesnaku ukázala byť rovnako účinná, ako užívanie liekov na zníženie krvného tlaku.

Aký máš ty názor na zdravé bylinky? Využívaš niektoré? Budeme radi, ak sa s nami podelíš v komentároch.

Zdroj:

https://www.healthline.com/nutrition/10-healthy-herbs-and-spices

Komentáre

Mohlo by ťa tiež zaujímať