Úvod » Blog » Výživa » Zdravé sladkosti nielen od Mikuláša: čo pripraviť do balíčka?

Zdravé sladkosti nielen od Mikuláša: čo pripraviť do balíčka?

Erika Zajacová
zdravé sladkosti medovníčky

Mikuláš je za dverami a s ním aj obrovská dilema. Ak sa snažíš zdravo žiť a redukovať množstvo cukru a nezdravých sladkostí vo svojom jedálničku, je možné, že cítiš trochu úzkosť pri pomyslení na to, koľko sladkostí tvoje deti zase od Mikuláša dostanú. Alebo premýšľaš nad tým, ako mikulášske balíčky zvládnuť s gráciou tak, aby boli všetci spokojní – a pritom nemusia byť vôbec iba pre deti. Ktoré zdravé sladkosti sa oplatí zahrnúť?

Zdravé sladkosti:  tipy (nielen) na mikulášsky balíček

Najzdravšia sladkosť je ovocie

Niet pochýb o tom, že ovocie patrí medzi to najlepšie, čím môžeme našu chuť na sladké zahnať. Obsahuje prírodný cukor (prevažne fruktózu), ktorý sa tu však nachádza v oveľa menšom množstve, ako napríklad v sladených nápojoch či komerčných sladkostiach.

Ovocie navyše obsahuje vlákninu, ktorá ďalej spomaľuje nárast hladiny cukru v krvi.

WHO (svetová zdravotnícka organizácia) odporúča denne zjesť minimálne 400 g ovocia alebo zeleniny. To skutočne nie je veľa, ale veľké množstvo ľudí má problém držať sa tejto spodnej hranice. Ovocným prekvapením v mikulášskom balíčku môžeš podporiť konzumáciu ovocia u tvojich detí, čo im môže vytvoriť aj dobrý návyk do budúcnosti.

Jablko, mandarínka, pomaranč – toto všetko sú klasiky, ktoré v zdravom mikulášskom balíčku nesmú chýbať.

zdravé sladkosti, Zdravé sladkosti nielen od Mikuláša: čo pripraviť do balíčka?

Obrázok z: freepik.com

Raw tyčinky naozaj môžeme považovať za zdravé sladkosti – no ani s nimi to nepreháňaj

Ak patríš k fanúšikom zdravých sladkostí a okrem sladkej chuti požaduješ od maškŕt, aby obsahovali aj nejaké vitamíny a minerály (a nie iba umelo fortifikované), vhodným kompromisom sú raw tyčinky.

Väčšinou tvorí základ zloženia sušené ovocie – napríklad datle, doplnené je orechami, kokosom či kakaovými bôbmi. Dnes nájdeš aj proteínové raw tyčinky, ktoré sú vyrábané z väčšieho množstva orechov. Väčšinou sú bezlepkové a dokonca existuje aj veľa bezlaktózových.

Sleduj pri nich množstvo cukru a voľ neprisladzované tyčinky. Pozorne čítaj zloženie na zadnej strane výrobku – jednotlivé zložky sú zoradené od tej v najväčšom zastúpení po tie, ktorých tam je najmenej. Preto ak na prvých miestach nájdeš cukor, múku, glukózový alebo fruktózový sirup alebo nejaké krkolomné názvy, siahni radšej po inej tyčinke.

Bonusový tip: skús sa vyhnúť palmovému oleju a hľadať radšej výrobky so slnečnícovým olejom – a to platí pre všetky potraivny.  Pre zdravie to možno nejaký veľký účinok nemá, no príroda sa ti poďakuje, ak budeš vyberať miestne zdroje.

zdravé sladkosti, Zdravé sladkosti nielen od Mikuláša: čo pripraviť do balíčka?

Obrázok z: Top4fitness.sk

Ochutené orechové maslá sú najkalorickejšie zdravé sladkosti – ale najchutnejšie ?

Iste, v balíčku si môžu nájsť miesto aj oriešky a čisté orechové maslá, no keď sa bavíme o zdravých sladkostiach, máme na výber z nespočetného množstva ochutených orechových masiel. Orechy v kombinácii s čokoládou, vanilkou alebo medom sú stávka na istotu.

Lyžička do rannej ovsenej kaše alebo len tak pre chuť. Dá sa použiť pri výrobe domácich cookies, brownie alebo ako bohatý zdroj energie na dni, kedy nemáš čas jesť.

Vysoký obsah orechov radí orechové maslá medzi tie najkalorickejšie maškrty, ale čo si budeme klamať – aj najchutnejšie.

Zdravé musli alebo granola sa postarajú o zdravé raňajky až do Vianoc

Zdravý mikulášsky balíček môže obsahovať aj malú tubu alebo vrecúško s doma vyrobenými musli alebo granolou. Alebo môžeš pohľadať na internete – dnes už nájdeš množstvo výrobcov, ktorí si pri výrobe strážia obsah cukru.

Voľba nesladených sypaných musli alebo lahodnej pečenej granoly (hoci s troškou medu) je určite lepšia, než keksíky a lízanky, ktoré by si deti inak v balíčku našli.

A najväčšia výhoda? Môžeš do nich prepašovať kúsky čokolády a všetko, čo tvoje deti zbožňujú. Navyše im vydržia dlhšiu dobu a ty máš tak na najbližšie rána o raňajky postarané.

Inšpirovať sa môžeš naším receptom na granolu bez pridaného cukru.

Sušené ovocie: daj prednosť lyofilizovanému pred klasikou

Lyofilizované ovocie je ovocie sušené mrazom. Vplyvom extrémne nízkej teploty je zbavené všetkej vody. Výsledný produkt je krehký, plný vitamínov a jeho chuť oveľa dôveryhodnejšie kopíruje chuť pravého čerstvého ovocia než klasické sušené alternatívy.

Klasické sušené ovocie navyše často obsahuje pridaný cukor a siričitany, aby sa nekazilo.

Lyofilizované ovocie je o niečo drahšia, no zato zdravšia voľba. Ideálny spôsob ako si aj v zime dopriať nefalšovanú chuť jahôd, malín a všetkého, čo máš ty a tvoje deti radi.

Domáce cookies a sušienka

Ak máš pred Mikulášom chvíľu čas, ideálna možnosť, ako odkontrolovať množstvo cukru a nezdravých tukov, ktoré majú deti v balíčku, je upiecť vlastné koláčiky.zdravé sladkosti, Zdravé sladkosti nielen od Mikuláša: čo pripraviť do balíčka?

Môžeš sa inšpirovať našimi receptami, napríklad:

Tak čo, aký mikúlašsky balíček si tento rok pripravila ty? Pokojne napíš do komentára nejaké tvoje tipy, aby sme v tejto komunite navzájom inšpirovali.

Alebo môžeš pridať fotku na sociálne siete – Instagram alebo Facebook – a nezabudni nás pri fotke označiť, aby sme ťa mohli prezdieľať a tak vnuknúť nápad iným Fitlavia žienkam. 🙂

Komentáre

Mohlo by ťa tiež zaujímať