Úvod » Blog » Zdravie » Kolagén: Talizman pre ženy alebo marketingový ťah?

Kolagén: Talizman pre ženy alebo marketingový ťah?

Paťka Janáčková
https://stock.adobe.com/cz/images/id/314086349?as_campaign=Freepik&as_content=api&as_audience=srp&tduid=90f7b7069178121e2682108f09627f01&as_channel=affiliate&as_campclass=redirect&as_source=arvato

Skús si predstaviť samú seba v momente, kedy si sa cítila naozaj dobre a sebavedomo. A teraz si predstav, že by ti niekto sľúbil, že takáto ostaneš navždy. Krásna, silná, bez vrások a šedín, s energiou do života a zdravým sebavedomím. Krásny pocit, však? Každá by sme to chcela a dovolíme si tvrdiť, že by sme dali nemalú čiastku za produkt, ktorý by nám tento sen dokázal splniť. Aj preto je toto odvetvie dnes vedcami veľmi skúmané a odborníci sa snažia vyvíjať rôzne produkty či technológie, ktoré by starnutiu tela zabránili. Jedným z nich je aj veľmi kontroverzný kolagén, niektorými osobnosťami označovaný ako recept mladosti.

Kolagén rozdelil ľudí na dve skupiny. Jedna mu pripisuje zázračné účinky, druhá je skôr skeptická. Aká je teda pravda?

Čo to ten kolagén vlastne je? 

Kolagén je bielkovina – proteín, fyziologicky sa nachádzajúci najmä v spojivových tkanivách:

  • Medzi ne radíme kosti, šľachy, chrupavky a v neposlednom rade kožu.
  • Okrem toho ho nájdeme aj v rohovke, zuboch či cievach.
  • Tvorí 30 % všetkých proteínov v tele, až 75 % našej pokožky a dnes poznáme 27 rôznych typov kolagénu. (1)

Keby sme ho nemali, naše telo by nedržalo pokope a doslova by sa rozpadlo. Jeho úlohou je totiž udržiavanie pevnosti a pružnosti tkanív či hydratácia kože.

Prečo potrebujeme kolagén?

  • Väčšina kolagénu sa nachádza vo fibrilárnej forme. To znamená, že ide o dlhé tenké vlákna vytvárajúce trojitú špirálu. Tá poskytuje pevnú, no zároveň pružnú časť mnohých tkanív a to je jeho hlavná úloha v organizme.
  • Tým, že tvorí štruktúru kostí a šliach, je potrebný pre správne fungovanie pohybového aparátu, podporuje zdravie kĺbov a zaisťuje odolnosť chrupaviek. (2,3)
  • Ovplyvňuje bolestivosť, napomáha regenerácií a znižuje náchylnosť na zranenia.
  • Hydratuje pokožku, eliminuje tvorbu vrások, spomaľuje starnutie pleti.
  • Zlepšuje kvalitu nechtov a vlasov.
  • Je zodpovedný za hojenie a rekonštrukciu kože.

Ako kolagén vzniká?

  • Naše telo je schopné si kolagén nasyntetizovať (vytvoriť) samo.

Ako každá bielkovina, aj kolagén je tvorený z jednotlivých aminokyselín bežne sa vyskytujúcich v organizme (aminokyselina = základný stavebný kameň bielkovín). Tieto aminokyseliny sa navzájom spájajú a vytvárajú retiazky a kolagénové vlákna. Tie postupne zanikajú a syntetizujú sa zas nové. A stále dokola.

Syntéza prebieha počas celého nášho života.  So zvyšujúcim sa vekom však jeho produkcia klesá, čo sa prejaví v tvorbe vrások.

  • Preto sa môže zdať logické, že ak budeme telu kolagén dodávať my, tomuto problému zabránime a udržíme si tú vysnenú, navždy mladú pleť. Alebo nie?

Vedela si? Syntéza kolagénu sa spomaľuje okolo 25. roku života.

Kolagén: čo sa s ním v tele deje?

Každá látka, ktorú do tela prijmeš, prechádza procesom trávenia. Aj kolagén (v rôznej podobe – ako nápoj, tyčinky, tableta) sa dostane do žalúdka, kde je enzymaticky rozložený na menšie retiazky. Tieto retiazky postupujú ďalej do tenkého čreva a v ňom sú rozkladané až na najmenšie aminokyseliny. (4)

  • Aminokyseliny následne prechádzajú do krvi a sú ňou unášané tam, kde sú v danom momente najviac potrebné.
  • Telo ich teda využije tak, ako ONO uzná za vhodné a vytvorí si bielkovinu, ktorá mu práve najviac chýba.
  • A že možností má naozaj veľa. V našom organizme nájdeš viac ako 80 000 rôznych bielkovín.

Aká je teda pravdepodobnosť, že sa z týchto aminokyselín vytvorí znova kolagén v koži? No, veľmi malá. Samozrejme, stať sa to môže, ak má telo kolagénu málo a uzná za vhodné, že by mali byť aminokyseliny využité práve na jeho tvorbu.

Rovnaký efekt však dosiahneme vyváženou stravou s dostatkom bielkovín, ktoré telo takisto môže využiť práve na tvorbu kolagénu. (5)

kolagén, Kolagén: Talizman pre ženy alebo marketingový ťah?

https://stock.adobe.com/cz/images/id/375662486?as_campaign=Freepik&as_content=api&as_audience=srp&tduid=90f7b7069178121e2682108f09627f01&as_channel=affiliate&as_campclass=redirect&as_source=arvato

Ako získať pre telo aminokyseliny?

Aminokyseliny získavame najmä potravou bohatou na bielkoviny. Je to logické. Ako sme si už spomínali, aminokyseliny sú základným kameňom bielkovín. To znamená, že trávením takýchto potravín sa proteíny v žalúdku a črevách rozkladajú na využiteľné aminokyseliny.

Pozrime sa, ktoré potraviny to sú: (6,7)

  • Mlieko

      • Potravina s vysokým obsahom bielkovín a aminokyselín. Okrem toho je výborným zdrojom vápniku a napomáha budovaniu svalov.
  • Rôzne druhy mäsa

      • kuracie mäso – okrem bielkovín obsahuje aj veľké množstvo vitamínov skupiny B, zinku, horčíku či železa.
      • hovädzie mäso – výhodné je mleté, najmä kvôli lepšiemu tráveniu a bielkoviny sú rozložené na aminokyseliny pomerne rýchlo. Je tiež zdrojom železa a zinku.
      • bravčové mäso – tiež výborný zdroj aminokyselín, no je nutné dávať pozor aj na vysoký obsah soli, tuku a kalórií.
  • Ryby

      • tuniak – jedlo s excelentným pomerom bielkovín a kalórií. Je naozaj podstatným zdrojom aminokyselín pre naše telo. Okrem toho obsahuje aj draslík, magnézium a železo.
      • treska –  obsahuje vysoké množstvo najmä aminokyseliny lyzinu, ktorý je podstatný pri vstrebávaní vápniku a napomáha produkovať hormóny a protilátky.
  • Vajíčka a cottage-cheese

  • Rastlinné zdroje

Zaujímavý fakt : štúdie ukázali, že zvýšenie koncentrácie aminokyselín v plazme znižuje chuť do jedla.

Za degradáciu kolagénu si často môžeme samy!

Okrem pribúdajúcich rokov tvorbu kolagénu znižujeme aj nesprávnym životným štýlom:

  • nevhodná strava a nadmerný príjem sacharidov spomaľuje produkciu kolagénu
  • fajčenie zvyšuje výskyt vrások v nižšom veku, zhoršuje hojenie, znižuje hydratáciu kože a znižuje množstvo kolagénu.
  • syntézu kolagénu negatívne ovplyvňuje aj vystavovanie sa ostrému slnku.

Čo sú to doplnky stravy?

Kolagén patrí do skupiny doplnkov stravy. Vieš, čo tento pojem vlastne znamená? Pozrime sa na to spolu bližšie:

Doplnky stravy sú radené ako potraviny. Môže ťa trochu zmiasť, že sú vo forme tabletiek a kapslí, rovnako ako lieky. Dôležité je však podotknúť, že nie sú vôbec tak prísne hodnotené ako lieky, ktoré podliehajú klinickým skúškam a dlhému registračnému procesu! Výživové doplnky sa v SR iba sa notifikujú (oznamujú). Neprechádzajú rovnakým výskumom ako lieky a väčšinou ani nie sú nijak špeciálne sledované. Majú veľmi málo klinických dát.

  • Sú to de facto „potraviny“ a výrobcovia nemusia doložiť žiadne doklady o ich účinnosti.
  • U doplnkov stravy väčšinou nikto neskúmal, či konkrétny produkt reálne vyvolá účinok, ktorý sa mu pripisuje.
  • Stačí, ak sa doloží potvrdenie o ich bezpečnosti, teda, že organizmu nijak neublížia.
  • Že nemusia ani pomôcť? To nikoho netrápi.

Pozor! Hovoríme tu o konkrétnych produktoch.

  • Kolagén ako makromolekula je dnes veľmi široko skúmaná, nakoľko má určitý potenciál, ktorý by sa dal využiť. To áno, v tomto zmysle výskumy prebiehajú.
  • Keď budeme my chcieť dostať na trh konkrétne „Fitlavia Kolagén“, stačí doložiť doklad o jeho bezpečnosti a môžeme si ho veselo predávať aj za stovky eur, napriek tomu, že to bude obyčajný práškový cukor.  A že by ho niekto mohol otestovať? To áno, ale ide o nákladné testovanie, ktoré sa z finančných dôvodov robí iba sporadicky – aj preto často nenatrafíš na testy doplnkov výživy.

Kedy po doplnkoch stravy siahnuť?

Doplnky stravy (napríklad vo forme vitamínov a minerálov, kolagénov,  kĺbových výživ…) sú vhodné, ak:

  • tvojmu telu niečo chýba a ono nie je schopné si to samé vytvoriť, ani to nedostáva vo forme stravy
  • výhodné sú pre tehotné ženy (po konzultácii s lekárom!)
  • športovcov s vysokým energetickým výdajom (po konzultácii so športovým dietológom, resp. odborníkom na športovú výživu)
  • imuno-deficientných pacientov (po konzultácii s lekárom!)
  • na podporu imunitného systému (napr. vitamín D v zimných mesiacoch)
  • Určite však doplnkom stravy (a ani kolagénu) nemôžeme pripisovať liečebné účinky ani by nemali byť náhradou pestrej stravy.  Vtedy môžu skôr uškodiť ako pomôcť, ak človek doplnkami nahradí farmakologickú, vedecky podloženú liečbu závažnejších ochorení!
kolagén, Kolagén: Talizman pre ženy alebo marketingový ťah?

https://www.freepik.com/free-photo/close-up-white-tablets-colorful-capsules_7575471.htm#query=drugs&position=6&from_view=search

ZHRNUTIE: Čo si z toho celého vziať?

  • Kolagén naše telo veľmi potrebuje. Bez neho by nedržalo pokope a rozpadlo by sa. Avšak jeho produkcia od 25. roku života začína postupne klesať, čo sa prejavuje starnutím kože a prvými vráskami.
  • Keďže ide o proteín, metabolizmom sa rozkladá na jednotlivé stavebné častice – aminokyseliny. Kolagén prijatý doplnkami stravy taktiež prechádza týmto metabolizmom a mení sa na aminokyseliny, ktoré sú krvou prenášané tam, kde ich telo najviac potrebuje.
  • Naše telo obsahuje viac ako 80 000 rôznych druhov proteínov, pričom každý jeden je zložený z aminokyselín. Telo nevie, ktoré aminokyseliny pochádzajú z kolagénu a ktoré z iných druhov bielkovín. Nie je teda istotou, že z „kolagénových“ aminokyselín vznikne v tele po metabolizácii znova kolagén, ktorý sme prijali v tabletke či prášku. Ani nemôžme očakávať, že presne ten kolagén nám prejde to kože a vyrovná vrásky.
  • Samozrejme, časť z týchto aminokyselín je použitá aj na tvorbu kolagénu, ak ho má telo málo. Nie však všetky, ktoré sme do tela dostali, nájdu využitie práve tu.
  • Svetielkom nádeje sú kolagénové peptidy, ktoré v niektorých výskumoch boli následne detekované napríklad priamo v koži, kde údajne mali zlepšiť jej vlastnosti.

Je teda kolagén zázračný recept mladosti? NIE.

  • Doplnky stravy s kolagénom určité množstvo kolagénu doplnia, nejde však o nijaké závratné hodnoty. Pomôcť mierne môžu, uškodiť pravdepodobne neuškodia. Ide už len o to, či si ochotná dať taký obnos peňazí za niečo, čo si telo aj tak rozloží a použije ako samo chce. A na výzore tvojej pleti a vlasov sa to vôbec nemusí odraziť.
  • Rovnaký efekt vieme dosiahnuť aj „obyčajnou“ stravou s dostatkom bielkovín. Zváž teda, či nie je lepšie držať sa pestrého a zdravého jedálnička, dopriať telu dostatok pohybu, ktorý udrží tvoje svaly silné aj v neskoršom veku. Zajasá tak nielen tvoje telo, ale aj tvoja peňaženka.
  • Ostaň aktívna, veľa sa smej a maj sa rada. Budeš sa tak cítiť skvele aj bez kolagénov, botoxov či tabletiek. Aj vrásky treba skôr či neskôr vedieť prijať s gráciou 🙂

Ako sa staráš o seba ty? Používaš nejaké doplnky stravy alebo si zakladáš na zdravom životnom štýle? Alebo oboje? Daj nám vedieť na našom Instagrame.

Komentáre

Mohlo by ťa tiež zaujímať