Úvod » Blog » Mám problém: Ako schudnúť po pôrode?

Mám problém: Ako schudnúť po pôrode?

Viktória Janáčková

Narodenie bábätka je bez pochyby veľká udalosť. 9 mesiacov si čakala na tento moment a hoci tehotenstvo nie je práve stále príjemné a pôrod je bolestivý, určite to stálo za to. Teraz ťa však možno trápi niečo iné… Ako schudnúť po pôrode?

Váha počas tehotenstva prirodzene narastie a je to vyslovene v určitej miere potrebné pre zdravé tehotenstvo. Nie je to však všetko iba o tuku. Rastie tvoje dieťatko, potrebuješ zadržiavať viac vody a mnoho iného. Samozrejme, niečo z toho je aj tuk – percentuálne je to však zanedbateľné množstvo, ak si si počas tehotenstva dávala pozor na to, aby si ho nevyužila ako výhovorku, „že môžeš teraz jesť za dvoch“ a podobne.

O tom sme viac písali tu:

Ak ťa už trápi otázka, ako sa dostaneš „opäť do formy“ po pôrode, a je úplne jedno, či už si doma so svojou novou malou láskou alebo si na začiatku či v polovici tehotenstva, určite by si si mala prečítať tento článok celý.

Ako schudnúť po pôrode: prečo to chceš robiť?

Prvá vec, ktorú si musíš uvedomiť je dôvod, prečo ti vlastne tak záleží na tom, aby si teraz chudla. Nie, nie je nič zlé na tom chcieť vyzerať lepšie a nemusíš si vyčítať, že by si sa mala tešiť z dieťatka a neriešiť váhu – je to normálne a nie si v tom sama. To, že chceš vyzerať lepšie po pôrode z teba nerobí horšiu matku. To si zapamätaj.

Ale!

Je veľmi dôležité sa zamyslieť nad tým, prečo sa chceš teraz zameriavať na chudnutie. Odporučil ti to lekár? Robíš to pod nátlakom partnera či svojho okolia? Alebo to chceš robiť pre seba, pre svoje zdravie a spokojnosť?

Veríme, že je jasné, ktoré možnosti zobrazujú správne dôvody. Ale ak nie, je to prvá a posledná.

Chudnúť by si mala preto, že to je odporúčanie lekára vzhľadom na tvoje zdravie alebo to jednoducho ty chceš urobiť, lebo sa chceš cítiť lepšie. Robiť to pre seba.

Preto ak si myslíš, že „máš problém“, pretože sa tvoje telo zmenilo vzhľadom na prekonané tehotenstvo… Zamysli sa nad tým, či sú pre teba dôležitejšie tehličky na bruchu, ktoré si možno mala (možno nemala a nie je na tom nič zlé), alebo ten malý zázrak, ktorý bude nasledujúcich pár mesiacov často plakať, no aj tak prinášať kopec radosti.

Namiesto toho, aby si chcela získať svoje telo späť (čo je hlúposť, pretože nikto nedokáže vymazať fakt, že si si prešla veľkými zmenami počas tehotenstva a nie je možné ich všetky vynulovať), sa sústreď radšej na toto:

  • Ako sa stať silnejšou,
  • ako byť sebavedomejšia,
  • viac sa o seba starať,
  • ako sa môžeš cítiť komfortnejšie vo svojom tele.

Ako schudnúť po pôrode: dodrž tieto kroky a podarí sa ti to

Aby sme nechodili okolo horúcej kaše, napíšeme ti niekoľko bodov, ktoré ti pomôžu objasniť problematiku chudnutia po pôrode.

1. Konzultuj chudnutie so svojím lekárom

Tento bod je úplne prvým, ktorý by si za žiadnych okolností nemala vynechať. Pamätaj, doktor pozná tvoj zdravotný stav najlepšie, vie, čo potrebuješ pre zabezpečenie všetkého, čo tvoje dieťatko potrebuje a je to jednoducho odborník. Určite sa neriaď článkami na internete bez konzultácie s lekárom.

Môžeš si prípadne nájsť rôzne odporúčania, ktoré ťa zaujali, až potom ísť k lekárovi a prebrať s ním každý jeden bod.

2. Nevyraďuj žiadne potraviny – skôr sa zamysli, čo môžeš pridať

Samozrejme, ak si alergická na nejakú potraviny či máš intolerancie, prosím, nejedz ich. Ale namiesto toho, aby si vynechávala určité skupiny potravín sa skús zamyslieť, aké potraviny môžeš pre lepšiu vyváženosť svojho jedálnička pridať (1)

Ješ dostatok zeleniny, ovocia, semienok, orieškov, rýb, mliečnych výrobkov… Zameraj sa na vyváženosť svojho jedálnička a opäť – konzultuj to so svojím lekárom.

Ak ťa vyvážený jedálniček zaujíma viac, pozri sa na tieto články:

3. Vyhni sa extrémom a nezačni jesť menej

Toto môže znieť divne. Veď ty už z tohto staršieho článku o chudnutí vieš, že pre úspešné chudnutie potrebuješ prijať menej kalórií, ako tvorí tvoj výdaj.

Áno, to je pravda. Ale!

Nezačínaj s takýmito obmedzeniami skôr ako po skončení šestonedelia. Tvoje telo má teraz zmien a stresu viac než dosť, asi ťa čaká veľa prebdených nocí a všetko je jednoducho nové. Nestresuj ho ešte viac tým, že mu nebudeš dávať dostatok jedla a energie, ktoré potrebuje pre správne fungovanie.

Nedostatok jedla môže negatívne ovplyvniť kvalitu či tvorbu mlieka, čo následne vedie k tomu, že tvoje dieťatko nedostáva všetky živiny, ktoré potrebuje. Preto sa radšej zameraj na bod číslo 2 v tomto článku a dopraj si dostatok vyváženej stravy so všetkým, čo k tomu patrí (1, 2)

Ak kojíš, tvoje telo vyžaduje aj o 500 – 1000 kilokalórií viac (množstvo energie je veľmi individuálne). Aj preto by si nemala začať jesť menej a zároveň ti to po prejdení určitého času môže pomôcť s chudnutím (3).

4. Hýb sa tak, ako ti tvoje telo dovolí

Samozrejme nehovoríme o tom, že týždeň po pôrode pôjde cvičiť s ťažkými činkami. Ale aj teraz máš možnosť, ako sa viac hýbať.  Opäť zdôrazníme nutnosť riadiť sa pokynmi lekára. 

Chodievaj často na prechádzky s kočárikom, keď ti to zdravotný stav dovolí.  Časom môžeš začať napríklad so silovým tréningom doma či si nájsť trénera na cvičenie, ktorý má v oblasti tehotenstva adekvátne vzdelanie (daj si pozor pri výbere).

Okrem toho počítaj s tým, že okolo dieťatka budeš mať časom pohybu stále viac a viac a zároveň spánok nemusí byť úplne najlepší, tak to nezabudni zohľadniť.

Ako schudnúť po pôrode: zhrnutie

Ale aby sme ti nakoniec zhrnuli, ako schudnúť po pôrode tak…

  • Uvedom si, prečo je pre teba chudnutie dôležité,
  • vždy sa riaď pokynmi odborníka (lekára),
  • zamysli sa nad tým, čo všetko môžeš do svojho jedálnička pridať, aby bol vyvážený a pestrý,
  • nechoď do extrémnych reštrikcii,
  • hýb sa tak, ako ti to tvoje telo a zdravotný stav dovolí (opäť sa riaď najmä odporúčaniami lekára).

A my ti na tvojej ceste držíme palce a želáme veľa zdravia tebe aj tvojmu dieťatku a hlavne čo najviac spánku, oddychu, pevných nervov a nezabudni, že toto obdobie by malo byť viac o vzťahu medzi tebou a tvojím dieťatkom a menej o chudnutí.

Zdroje:

  1. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/62936/16318.pdf?sequence=1
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1545503/pdf/archdisch00838-0101.pdf
  3. https://www.proquest.com/docview/212868467?pq-origsite=gscholar&fromopenview=true

 

Komentáre

Mohlo by ťa tiež zaujímať