Úvod » Blog » Cvičenie » Joga pre dvoch: cesta pre spokojný vzťah s návodmi na cvičenia

Joga pre dvoch: cesta pre spokojný vzťah s návodmi na cvičenia

Paťka Janáčková
https://www.freepik.com/free-photo/athletic-young-couple-practicing-partner-yoga-gym-sitting-one-mat-facing-each-other-bringing-heels-together-holding-hands-doing-navasana-boat-pose-cooperation-trust-teamwork_11284681.htm#query=pair%20yoga&position=8&from_view=search

Ako deti nás nikto nikdy nepripravoval na to, ako veľmi stresujúca dospelosť môže byť. Problémy v práci, rodine a vzťahoch dokážu veľmi silno zamávať s našou psychikou. Preto je veľmi dôležité pracovať nielen na svojom fyzickom zdraví, ale naučiť sa upokojiť aj našu myseľ. Existuje veľa možností, ako ju dostať pod kontrolu a každému z nás vyhovuje niečo iné. Niekto má rád dlhé prechádzky po lese, niekto adrenalínové športy, inému vyhovuje meditácia. Ak si sa ty sama ešte úplne nenašla a hľadáš možnosti, vyskúšaj jogu. Tá dokáže vniesť pohodu do každodenného života, fungovania v práci a má obrovské množstvo výhod. V tomto článku sa pozrieme bližšie na problematiku vzťahov. Čo je to teda joga pre dvoch, aké má výhody a ako ju začať praktizovať?

Joga pre dvoch – čo to vlastne znamená?

Joga pre dvoch alebo párová joga je skvelý prostriedok, ako sa naučiť zharmonizovať svoj vzťah. Je zameraná na vzájomné prepojenie dvoch ľudí, ktorí sú pre seba dôležití a snažia sa pochopiť samých seba a zároveň aj toho druhého. Samotná joga má obrovské množstvo pozitív a pre vzťah je veľkým plusom. A úprimne, najmä zozačiatku bude aj veľmi zábavná, keď ešte nepôjde všetko tak, ako má a sľubujeme, že sa dostatočne nasmejete.

O joge sme napísali už mnoho článkov, preto ak sa chceš dozvedieť viac, pozri sa na ne tu:

A my sa už môžeme vrhnúť na plusy jogy pre dvoch.

Hlavné výhody párovej jogy

  • Cvičenie partnerských jogových pozícií dokáže posilniť nielen vaše telá, ale aj spoločný vzťah
  • Naučí vás lepšie spolu komunikovať a dôverovať si, nakoľko na precvičenie niektorých pozícií je nutné vedieť, že sa o toho druhého môžete doslova oprieť
  • Vnesie do vášho vzťahu pokoj. Mnoho štúdií dokazuje, že joga je skvelá proti stresu a čas strávený s partnerom či vzájomný fyzický kontakt tento efekt ešte umocňuje.
  • Zlepšuje medzi vami emocionálne väzby, napomáha upokojiť myseľ, zmierňuje úzkosti.
  • Zvyšuje sexuálnu túžbu, umocňuje príťažlivosť a vzrušenie. (1)
  • Udržiava vás oboch flexibilných a pružných, čo sa určite pozitívne odrazí aj v sexuálnom živote (2)
  • Zlepšuje kondíciu aj rovnováhu a napomáha zotaveniu po zraneniach
  • Skvalitňuje spoločne strávený čas. Uznaj, že je to pre vzťah zdravšie hobby ako pozeranie Netflixu
  • Výhodou je možnosť zapojiť do jogy aj deti a upevniť svoj rodinný vzťah (Joga pre deti: inšpiruj svoje dieťa už od malička)
  • Vytvára nové zážitky a spomienky. Je zábavné sledovať, ako to tomu druhému nejde?.  Užívajte si to a zdokonaľujte sa spoločne. Je to skvelá výzva do ktorej sa môžete pustiť spoločne (3)
joga pre dvoch, Joga pre dvoch: cesta pre spokojný vzťah s návodmi na cvičenia

https://www.freepik.com/free-photo/healthy-couple-doing-home-yoga-practicing-meditation-together_3938392.htm#query=pair%20yoga&position=39&from_view=search

Joga pre dvoch – ako začať?

Existuje obrovské množstvo rôznych pozícií, ktoré sa dajú v párovej joge vyskúšať. Joga je náročná a je potrebné začať od základov a hlavne bezpečne. Výhodou je, ak cvičenie jogy praktikujete najskôr ako jednotlivci a až postupne sa pustíte do spoločných pozícií.

Ako vo všetkých oblastiach nášho života, aj pri cvičení jogy je hlavným aspektom vytvorenie rutiny. Zozačiatku si stanovte niekoľko minút v určité dni v týždni, kedy sa jej budete venovať a naozaj sa toho držte. Potrebná je pravidelnosť a vytrvalosť, aj keď to zozačiatku bude ťažké, no ak vytrváte, bude to stáť za to.

Dôležité je však podotknúť, že pozitívne pôsobí len v prípade, že obaja partneri cvičia jogu dobrovoľne. ?

Pri párovej joge je podstatné neustále spolu komunikovať. Baví to aj partnera? Nepociťuje bolesť v určitých pozíciách? Nie je to priveľmi náročné?  Vládzete obaja kondične?

8 párových jogových pozícií pre začiatočníkov

Joga pre dvoch má veľké množstvo rôznych pozícií, či už jednoduchších, stredne náročných či pokročilých. Spoločne si teraz prejdeme základné z nich, ktoré zvládne naozaj každý.

Predklon + záklon v sede

Sadnite si do tureckého sedu chrbtom k sebe. Partner sa predkloní a ťahá ruky čo najďalej pred seba, akoby sa chcel dotknúť bruchom zeme. Ty sa zhlboka nadýchni, zdvihni ruky a zakloň sa, stále opretá o partnerov chrbát.

Spoločne sa 10 x zhlboka nadýchnite a vydýchnite a vymeňte sa.

joga pre dvoch, Joga pre dvoch: cesta pre spokojný vzťah s návodmi na cvičenia

https://runrepeat.com/couples-yoga

Široký predklon

Posaďte sa oproti sebe s nohami naširoko tak, aby ste sa chodidlami vzájomne dotýkali. Chyťte sa za ruky a predkloňte sa dopredu. Partner sa môže jemne zakloniť a miernym ťahom ti pomáhať udržať sa v predklone.

10 x sa nadýchni a vymeňte sa.

joga pre dvoch, Joga pre dvoch: cesta pre spokojný vzťah s návodmi na cvičenia

https://www.jogazdravo.sk/sk/blog/parova-joga-jogove-cviky-pre-dvoch

Loďka

Znova si sadnite oproti sebe, pokrčte nohy v kolenách a chyťte sa za ruky. Chodidlami sa vzájomne dotýkajte a pomaly nohy zdvíhajte zo zeme, až kým sa úplne nevystrú.

! Zozačiatku to možno bude pre vás náročnejšie, preto je možné pozíciu upraviť a nevystierať nohy úplne, nechať ich mierne pokrčené. Druhou možnosťou je vystrieť iba jednu nohu, druhú nechať pokrčenú s chodidlom na podložke. Opakovaním a praxou sa budete spoločne zlepšovať, až ich nakoniec obaja vystriete.

Postupne je možné pozíciu ešte ďalej upravovať, zapojiť rotáciu chrbtice ako je vidieť na obrázku, či oddiaľovať a približovať nôh do strán.

! Snažte sa mať celý čas vystretý chrbát, nehrbte sa ani nepadajte dozadu. Dôležité je správne dýchať

joga pre dvoch, Joga pre dvoch: cesta pre spokojný vzťah s návodmi na cvičenia

Stoličkový twist

Postavte sa oproti sebe a chyťte sa rukami do kríža. Nohy držte na šírku ramien a pomaly sa spustite do drepu. Na začiatok je vhodné pozíciu tu ukončiť, spraviť 10 hlbokých nádychov a vymeniť ruky.

Postupne je možné pozíciu skomplikovať zapojením tzv. twistu, kedy sa každý otáča za svojou rukou, opäť s vystretým chrbtom a hlava je v predĺžení (ťaháte bradu dohora, nedívajte sa na zem)

joga pre dvoch, Joga pre dvoch: cesta pre spokojný vzťah s návodmi na cvičenia

https://sk.pinterest.com/pin/831336412441797916/

Pes tvárou dole (L handstand on down dog)

Urob pozíciu psa tvárou dole (na obrázku je v tejto pozícií žena v bielom tričku. Hlavu nepredkláňaj ani nezakláňaj, chrbát drž rovný, kolená vystreté). Partner si položí ruky pred teba a vyloží si chodidlá na tvoje kríže. Dôležité je, aby jeho telo pripomínalo písmeno L.

Ak zvládnete túto pozíciu, môžete postupne experimentovať dvíhaním nohy ako na fotke. Výhodné je v takejto pozícií pár sekúnd vydržať a potom nohy vymeniť.

joga pre dvoch, Joga pre dvoch: cesta pre spokojný vzťah s návodmi na cvičenia

https://vinaya.net/blogs/news/3-easy-acro-yoga-poses-you-can-try-with-your-partner-this-valentines-day

Záklon v stoji

Chyťte sa vzájomne za predlaktia, nohy držte na šírku ramien a pomaly, no plynulo sa prehnite v chrbte do záklonu tak, ako vidieť na fotke. V záklone sa snažte niekoľko sekúnd vydržať a zhlboka dýchajte. Ramená držte zatiahnuté a hlavu v predĺžení chrbtice, nezakláňajte ju nasilu nadol.

joga pre dvoch, Joga pre dvoch: cesta pre spokojný vzťah s návodmi na cvičenia

https://runrepeat.com/couples-yoga

Predná doska/Lietadlo

Túto pozíciu veľa z nás určite pozná z detstva. Partner si ľahne na chrbát a zdvihne nohy kolmo nad panvu. Nohy jemne pokrčí, zatiaľ čo ty sa bokmi položíš na jeho chodidlá, následne nohy vystrie. Dôležité je, aby si mala telo dokonalo spevnené a vyrovnané. Pre zjednodušenie je vhodné držať sa navzájom rukami.

Modifikáciou tejto pozície je otočenie sa chrbtom dole.

joga pre dvoch, Joga pre dvoch: cesta pre spokojný vzťah s návodmi na cvičenia

https://www.iconiq.cz/beauty/zdravi-a-fitness/acro-joga-dejte-telu-i-mysli-nova-kridla/

Mostíky na ramenách

Ľahnite si na chrbát chodidlami k sebe. Partner spraví mostík zdvihnutím kolien a panvy. Pre zjednodušenie je možné podoprieť sa na lakťoch. Ty si ľahni na partnerove chodidlá a nohy mu vylož na kolená. Môžeš si rovnako pomôcť podopretím lakťov, prípadne chyť partnera za členky a zdvihni boky do pozície na obrázku.

Snažte sa zatiahnuť zadok a čo najviac natiahnuť spodný chrbát, no neprehýbajte ho do opačnej strany. Buďte čo najviac v rovine a zhlboka dýchajte.

joga pre dvoch, Joga pre dvoch: cesta pre spokojný vzťah s návodmi na cvičenia

https://runrepeat.com/couples-yoga

Joga pre dvoch – mali by ste vyskúšať toto cvičenie?

Spolu s meditáciou je joga výborným prostriedkom na odbúravanie stresu a upokojenie myšlienok. Dnes je veľmi dôležité po celom dni vypnúť hlavu a dopriať svojmu telu nejakú fyzickú aktivitu. Prečo teda nespojiť dve príjemné činnosti – jogu a čas strávený s partnerom – do jednej?

Joga pre dvoch má obrovské množstvo výhod a môže sa stať vašou každovečernou rutinou, zlepší vašu flexibilitu, odbúra stres a podporí vašu vzájomnú komunikáciu. A okrem toho sa na nej ešte aj dobre zabavíte. Stojí to za to. Tak prečo to nevyskúšať?

Daj nám vedieť na našom Instagrame, ako to išlo, prípadne zdieľaj tvoje fotky či videá, nech sa inšpirujeme spoločne.

Komentáre

Mohlo by ťa tiež zaujímať