Úvod » Blog » Zdravie » Vieš, aká je tvoja ideálna váha podľa veku a výšky? Je to dôležité?

Vieš, aká je tvoja ideálna váha podľa veku a výšky? Je to dôležité?

Paťka Janáčková
https://www.freepik.com/free-photo/empty-plate-with-measuring-tape-knife-fork_14454509.htm#query=weight%20scale&position=39&from_view=keyword

Žijeme vo svete ideálov. Ideálni ľudia, ideálne životy a ideálne vzťahy sú nám prezentované na dennej báze viac, ako boli kedykoľvek v minulosti. Môžu za to sociálne siete, chirurgické úpravy aj tých najmenších nedokonalostí, kvalitná kozmetika a naša snaha sa každému páčiť. Veľmi často sa hodnotí aj ideálna váha podľa veku a výšky, čo však nie je úplne správne.

Ale čo je to ten ideál? Kto ho hodnotí a kto udáva? Je pre všetkých rovnaký? Je dobrý alebo zlý?

Dnes máme na seba konečne viac času. Tento čas však často premrháme porovnávaním sa s inými a snahami o dokonalosť. Nie je to zas až tak dávno, čo sa začali vo zvýšenej miere na scéne objavovať rôzni tréneri, telocvikári, výživoví poradcovia a marketingoví špecialisti na doplnky stravy.

Dnes to prerástlo až do takej podoby, kedy sa cíti trénerom každý, čo dvakrát zdvihol činku v posilke a zúčastnil sa pochybného trénerského kurzu. Na takých si dávaj pozor a dôkladne vyberaj, komu sa zveríš do rúk. Môže ti totiž narobiť poriadne problémy.

Stále sa posúvame s informáciami vpred

Ako každá oblasť v spoločnosti, aj cvičeniezdravá strava musela začať na určitých „podkladoch a predpokladoch“ a postupne sa vyvíja a učí. V tejto fitness sfére sa tiež spravilo mnoho chýb:

  • zákaz ovocia po 18:00
  • univerzálne jedálničky
  • kávy a čaje na chudnutie
  • tabuľky hodnotiace ideálnu váhu podľa veku a výšky, ktoré sa používajú – väčšinou však s nesprávnym úmyslom – dodnes.

Vďakabohu (a vede) dochádza k neustálemu nárastu nových zistení o fyziológii tela a psychológii mysle a tak sa tieto chyby pomaly z povedomia ľudí vytrácajú (a nahrádzajú novými- kolagénmi a CBD produktami, však 😊).

Porovnávame sa dnes a robili sme to aj pred rokmi. Každá spoločnosť, každá generácia či krajina si nejak zadefinovala, čo je ideálny vzor. Kedysi to boli silnejšie ženy, postupne ženy so širokými bokmi, dlhými nohami, dnes sú na scéne najmä ženy vyšportované a svalnaté. Za pár rokov to znova bude inak. Rozdiely sú aj v rámci jednotlivých krajín. V Kórei ženy označované za „tučné“  by v USA poslali liečiť sa s podvýživou.

Je to veľmi subjektívne a preto si treba na tieto veci dávať veľký pozor.

Tabuľky, ktoré ti povedia, aká je tvoja ideálna váha podľa veku a výšky

Pre zadefinovanie toho, čo je zdravé, sa v medicíne vytvárajú často rôzne prehľadové tabuľky, aby sa dalo lepšie orientovať v komplexnej a náročnej problematike ochorení. Niečo podobné vzniklo aj pre zadefinovanie zdravej váhy , často nesprávne interpretované, ako ukazovateľ toho, čo je pekné, čo je ideálne a ako by to podľa niekoho „malo byť“.

Takéto tabuľky najčastejšie fungujú na základe informácií o tvojej výške a váhe. Dnes už však vieme, že to nie je práve najlepší ukazovateľ a veľkú rolu pri hodnotení váhy hrajú aj rôzne iné premenné. Dôležité je poznať aj vek, tvar postavy, genetické predispozície, choroby a lieky, množstvo vody v organizme, fyzickú zdatnosť…

  • Dnes už by sme všetci mali byť niekde inde, čo sa týka týchto (ne)zdravých výpočtov. Naozaj nestačí zobrať kalkulačku a vypočítať si ňou bazálny metabolizmus na základe pár koeficientov!

Tieto tabuľky by sa nemali stať tvojou zázračnou škatuľkou, do ktorej sa musíš „vopchať“, aby si bola považovaná za peknú. Majú byť iba akýmsi orientačným ukazovateľom, kde zhruba je váha ešte na zdravej úrovni a kedy už môže znamenať zdravotný problém obezity či podvýživy. Často sa využívajú u praktických lekárov, ktorí pokiaľ zistia, že niečo nie je v poriadku, pošlú ťa k špecialistovi, ktorý vie, ako ďalej.

Takto zhodnotiť zdravú hmotnosť vieme na základe už spomínaných tabuliek, BMI indexu, percentu telesného tuku, WHR a WtHR indexu, ktoré si postupne vysvetlíme.

Ideálna váha podľa veku a výšky

Ukážeme ti, ako takáto tabuľka vyzerá, ale znova upozorňujeme, dávaj si na ňu pozor. Neprisudzuj jej dôležitosť, ktorú by nemala mať. Tieto tabuľky sú len orientačné a nemala by si sa nimi extra riadiť a už vôbec nie deptať. Už len to, že každý pochybný web má vytvorený akúsi vlastnú, podľa seba vytvorenú tabuľku, ktorá sa od tých ostatných tu-a-tam líši, nás varuje, že asi nie je úplne v poriadku sa snažiť do nich za každú cenu zmestiť!

Vhodné sú napríklad u novorodencov, kedy lekári zisťujú, ako na tom bábätko je a či rastie ako má.

Pre nás dospelých nezahŕňajú dostatočné množstvo premenných potrebných pre vyhodnotenie tej správnej, zdravej váhy.

ideálna váha podľa veku a výšky, Vieš, aká je tvoja ideálna váha podľa veku a výšky? Je to dôležité?

https://klocher.sk/poznate-svoju-idealnu-vahu/

Body mass index : BMI-index

Index telesnej hmotnosti (1) je štatistický index, ktorý využíva informácie o tvojej hmotnosti a výške a vďaka tomu poskytne odhad množstva tuku v tvojom tele. Funguje teda na podobnom princípe, ako „veľkostné tabuľky“ popísané vyššie.

Ako vypočítaš BMI?

  • Vypočítaš ho tak, že vydelíš svoju hmotnosť (kg) svojou výškou v metroch na druhú
  • Kg/m2
  • Číslo, ktoré ti z tejto rovnice vyjde, je tvoj BMI index
  • Existuje aj množstvo internetových kalkulačiek, ktoré ti ho jednoducho vypočítajú za teba.

BMI index používa Národný inštitút zdravia (NIH) aj Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) na zadefinovanie osoby s podváhou / normálnou hmotnosťou / nadváhou /obezitou namiesto tradičných tabuliek.

Ľudia sú však veľmi individuálne stvorenia → každý sme iný a preto BMI ako samostatný a jediný spôsob klasifikácie osoby trpiacej podvýživou či obezitou naozaj nestačí. Pozrime sa napríklad:

  1. na vrcholového športovca alebo kulturistu. Tí budú mať BMI vzhľadom na vysokú hmotnosť svalov falošne zvýšený, aj keď vôbec nekoreluje s ich zdravotným stavom.
  2. naopak, s nárastom veku svaly strácame, preto staršie osoby s rizikovým množstvom tuku v tele môžu mať BMI falošne znížený.

Dnes je za najvhodnejšiu hodnotu BMI považované 22 kg/m2, ktorý je spojený s najnižšou úmrtnosťou.

Ak si chceš o ňom prečítať viac, pozri článok: BMI alebo index telesnej hmotnosti: čo to je a kedy nie je presný?

ideálna váha podľa veku a výšky, Vieš, aká je tvoja ideálna váha podľa veku a výšky? Je to dôležité?

https://www.freepik.com/free-vector/woman-body-mass-index-bmi-info-chart_14805787.htm

WHR index- pomer pásu k bokom

WHR index alebo Waist-hip-ratio hodnotí, aký je tvoj pomer pásu k bokom.

  • Jednoducho si vezmeš krajčírsky meter, zistíš svoje miery a vzájomne ich vydelíš
  • pás/boky (cm)

Funguje ako prediktívna hodnota obezity, je to ukazovateľ distribúcie tuku v tele. Štúdie zistili, že vysoká hodnota WHR zvyšuje riziko infarktu myokardu (častejšie u žien). (2)

Typy postavy podľa WHR indexu

Už sme si vysvetlili, že WHR-i hodnotí tvoj pomer pás vs boky. Dôležité je ale podotknúť, že sa berie do úvahy naozaj len vzájomný pomer a nie množstvo telesného tuku. Preto rovnaký WHR-i môže mať obézna žena, aj žena štíhla !!!

  • Je však dobré vedieť, že čím širší máš pás voči bokom, tým vyššie je aj riziko rôznych zdravotných problémov.

Podľa WHR indexu rozdeľujeme typy postáv:

  1. Hruška: tuk sa hromadí na bokoch a zadku, pás vyzerá voči nim úzky. Tento typ je z veľkej miery podmienený genetikou.
  • WHR ženy: 0,75 a menej
  • WHR muži: 0,85 a menej
  1. Vyrovnaný typ: často označovaný za ten náš „ideál“, pretože tuk sa v tele rozkladá rovnomerne.
  • WHR ženy: 0,75-0,80
  • WHR muži: 0,85-0,90
  1. Centrálny typ: tuk sa hromadí najmä v oblasti brucha
  • WHR ženy: 0,80-0,85
  • WHR muži: 0,90-0,95
  1. Jablko: tuk sa tiež hromadí v oblasti brucha, ale vo veľkom množstve. Preto je tento typ postavy označený ako najrizikovejší a väčšinou vzniká ako následok zlej životosprávy.
  • WHR ženy: 0,85+
  • WHR muži: 0,95+

WtHR index – pomer pásu k výške

Waist-to-heigt-ratio. Tento index je ďalším z ukazovateľov telesného tuku u človeka.

  • V tomto prípade sa počíta obvod pásu/výška (cm)
  • Vyššie hodnoty WtHR-i sú sprevádzané vyšším rizikom srdečných chorôb či diabetu mellitu (cukrovka)
  • Štúdie ukazujú, že lepšie ukazuje na riziko infarktu či mŕtvice ako BMI. (3)

A aká je teda ideálna WtHR hodnota? Ak máš v páse menej cm, ako je polovica tvojej výšky, máš (pravdepodobne) zdravú váhu a nízke riziko komplikácií.

Ideálna váha podľa veku a výšky a jej zhrnutie

Ideálny. Toto slovo tu dnes zaznelo mnohokrát. Môžeme ho počuť naozaj veľmi často a čím ďalej, tým viac v negatívnom zmysle. Stále viac sa okolo nás vyskytuje koncept sebalásky a „BeReal“. Dnes už ľudia viac-menej pochopili, že nie je dôležité zmestiť sa do tabuliek. Že niekomu sa páči vyšportovaná postava, niekomu krv a mlieko, niekto sa cíti lepšie štíhly, niekto by zo všetkého najradšej pár kíl pribral.

  • Ideál sa nedá zaradiť do tabuľky, ani z nej vyčítať
  • Zdravá postava závisí na mnohých premenných
  • Nestačí nám informácia o výške a váhe na to, aby sme vedeli posúdiť, ako človek v skutočnosti vyzerá
  • Má svaly? Má tuk?
  • Ako je starý? Trápi ho nejaká choroba?
  • Nemôžme sa takto škatuľkovať. Seba, ani svoje okolie.

Tabuľky sú výhodný informačný prostriedok pre posúdenie zdravotného stavu – obezity či podvýživy. Ak ani jednou chorobou netrpíš, netráp sa ani tabuľkami.

Dôležité je cítiť sa dobre. Nesnažiť sa podobať ideálu, lebo ideál neexistuje, nakoľko pre každého značí niečo úplne odlišné. Treba sa snažiť neustále napredovať. Posúvať sa, zdokonaľovať a neprestať. Byť lepšou ako včera, nie však snažiť sa byť dokonalejšou. Dokonalá si totižto už dnes 😊

Komentáre

Mohlo by ťa tiež zaujímať